Webshops slecht te gebruiken door blinden en slechtzienden

Het is nog altijd lastig voor slechtzienden en blinden om spullen te kopen bij een webshop. Dat stelt het College voor de Rechten van de Mens. Het college heeft onderzocht in hoeverre websites van energiebedrijven, reisorganisaties en webwinkels voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking.

Uit het rapport blijkt dat niet één website in de test aan alle criteria voldoet. Dit betekent dat er ruim twee miljoen mensen met een beperking in Nederland zijn die niet of onvoldoende zelfstandig gebruik kunnen maken van de onderzochte websites, is de conclusie.

Problemen.
De meest voorkomende problemen die zijn gevonden tijdens het onderzoek zijn de wijze waarop iets geregeld kan worden op een website, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling, het aanvragen van een abonnement of boeken van een reis.
Als dit niet goed geregeld is, wordt iemand met beperkt zicht afhankelijk van anderen, zoals een partner. Dick Houtzager van het College voor de rechten van Mens benadrukt dat mensen door het toegenomen gebruik van internet in hun dagelijks leven steeds meer afhankelijk zijn van websites. ,,Als die niet toegankelijk zijn, staan mensen met een beperking op een achterstand”, aldus het collegelid. Het Collega wijt de beperkte toegankelijkheid vooral aan een gebrek aan gevoel van urgentie bij de webwinkeliers.
Een goed toegankelijke website moet onder meer te gebruiken zijn door mensen die kleurenblind zijn, mensen die een brailleleesregel, vergrotingsapparatuur of spraaksoftware gebruiken.

Kans.
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org stond het toegankelijk maken van websites de afgelopen jaren in belangrijke mate bij bedrijven niet op het prioriteitenlijstje door wijzigingen in privacywetgeving die leidde tot de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). ,,Nu is er misschien meer ruimte en budget beschikbaar om daar de aankomende periode mee aan te slag te gaan”, legt hij uit.Aan andere kant zou het bij bedrijven ook in zekere mate aan onkunde liggen, aldus de directeur van Thuiswinkel.org. ,,Ook kost het aanpassen van een website geld. Maar aangezien de meeste ondernemers elke twee tot drie jaar hun website verbouwen, zou het juist een mooie manier zijn om de site toegankelijk te maken.”

VN-verdrag.
Het VN-verdrag handicap is sinds 2016 in Nederland van kracht. In dit verdrag staat dat mensen met een beperking zo zelfstandig en volwaardig mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving. Dat betekent ook dat zij gelijke toegang moeten hebben tot goederen en diensten van commerciële aanbieders.
Volgens Jongen zet zijn bedrijf zich als belangenvereniging voor webwinkels in Nederland in voor betere toegankelijkheid. ,,Allereerst krijgen bedrijven van ons voorlichting over toegankelijkheid. Verder doen we onderzoek naar het toegankelijk maken van de sites voor onder meer mensen die slechtziend of blind zijn”, vertelt hij. ,,En we willen de criteria voor toegankelijkheid gaan integreren in ons keurmerk, zodat consumenten duidelijk weten wanneer een website toegankelijk is.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *