Niet alle zorgkosten worden betaald

Mensen die een bezoek brengen aan een zorgverlener krijgen daarna soms een rekening die ze niet hadden verwacht. Dat blijkt uit een kortlopend onderzoek van Patientenfederatie Nederland waaraan bijna 7000 mensen meewerkten.

Zij kregen de vraag of ze wel eens een rekening kregen die ze deels of helemaal zelf moesten betalen na een bezoek aan een zorgverlener. Net niet de helft van de mensen zegt dat dit wel eens is gebeurd. Van de groep die zo’n onverwachte rekening kreeg, zegt bijna zestig procent dat dit niet was omdat er nog een eigen risico moest worden betaald. Wat wel de reden voor de rekening was, is voor veertig procent volstrekt onduidelijk. De anderen zeggen dat ze een eigen bijdrage moesten betalen of dat de geleverde zorg niet meer in het pakket zat.

Leeftijd speelt een rol.
Uit het onderzoek blijkt dat leeftijd, opleiding en gezondheid een rol spelen bij de keuzes die mensen maken. Jongeren weten minder goed dan ouderen waarom iets niet wordt vergoed. En ze vinden het belangrijk dat zorgverleners hen informeren over eventuele kosten. Mensen met een hogere opleiding weten vaak beter dan anderen waarom ze zelf iets moeten betalen aan de geleverde zorg. Ook vinden zij vaker dat mensen zelf moeten uitzoeken of iets wordt vergoed. Chronisch zieken willen meer dan mensen zonder chronische aandoening door de zorgverlener worden geïnformeerd over eventuele bijkomende kosten.

Werk aan de winkel.
Patiëntenfederatie Nederland is verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Ze wil met zorgverleners en zorgverzekeraars bekijken hoe de informatie voor patiënten beter kan, opdat minder mensen met een onverwachte rekening te maken krijgen. Daarbij wordt ook gekeken naar de rol van de patiënt zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *