Negen zorginstellingen heffen valboete

Zeker negen grote thuiszorginstellingen werken met een zogeheten valboete: ouderen kunnen een rekening krijgen als ze thuis op de alarmknop drukken vanwege een val. Dat blijkt uit een steekproef onder twintig instellingen van zorgwaakhond NZa in opdracht van minister Hugo de Jonge. 

Zeven van de negen instellingen hebben in gesprekken met de NZa aangegeven dat zij de toeslag ook daadwerkelijk in rekening hebben gebracht. De mate waarin dit is gebeurd, varieert van zelden tot twintig keer per maand bij deze grote thuiszorgaanbieders. Om welke instellingen het gaat, wordt niet bekendgemaakt. De steekproef is uitgevoerd bij twintig grote thuiszorgaanbieders (met meer dan 3000 patiënten) na berichtgeving over instellingen in de regio Dordrecht die cliënten enkele tientjes boete in rekening dreigden te brengen na de derde val waarbij het personenalarmeringssysteem werd ingeschakeld.

Vaker
Nu blijkt dit dus veel vaker te gebeuren. Minister De Jonge: ,,Zichtbaar is geworden dat personenalarmering in de praktijk nog niet wordt uitgevoerd zoals het zou moeten. En dat geeft mij de gelegenheid ervoor te zorgen dit we dit, samen met zorgaanbieders, patiënten en zorgverzekeraars, zo snel mogelijk op orde krijgen en daarmee voorkomen dat patiënten ten onrechte rekeningen ontvangen voor zorg waar ze al aanspraak op hebben. Het is zaak dat zorgaanbieders nagaan of sprake is geweest van onterechte bijbetalingen en dat zij deze situaties herstellen”, aldus de bewindsman op Volksgezondheid.  De NZa heeft het Zorginstituut Nederland ook gevraagd de aanspraak op professionele opvolging van personenalarmering duidelijk op te nemen in de zorgverzekeringswet en de Wet Langdurige Zorg.

Meldpunt
Ouderenbond ANBO Nederland opent vandaag vanwege het onderzoek een meldpunt waar senioren uit het hele land kunnen aankaarten dat ze voor een valpartij hebben moeten betalen. ,,Wij communiceren de uitkomst van de meldactie weer terug naar de NZa en de minister”, aldus Renée de Vries van de ANBO. De bond wil helder krijgen hoeveel mensen onterecht voor een boete hebben moeten betalen en zij wil horen wat zorgverzekeraars in de praktijk met de valdeclaraties van de mensen doen. ,,Wij richten ons op de communicatie rond de contracten, het innen van bijbetalingen en op de communicatie rond de vergoedingen. De meeste mensen zijn zich er niet van bewust dat in de meeste gevallen de verzekeraar dit dient te vergoeden. Je hoeft geen indicatie te hebben,’’ aldus De Vries.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *