Ellenlange wachttijden en veel fouten met hulpmiddelen

De levering of reparatie van een hulpmiddel zoals een rolstoel, traplift of speciale fiets zorgt voor veel problemen. Dat blijkt uit onderzoek door het televisieprogramma Kassa. Op de enquêtes van Kassa reageerden 877 gebruikers en 87 gemeenten.

Bij ruim de helft ging het in het afgelopen jaar mis. De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft nu een brief gestuurd aan rgemeenten en minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

In de afgelopen 12 maanden ging het vaak mis bij de klantenservice van leveranciers (41 procent), het gebrek aan maatwerk (61 procent) of de lange wacht- en levertijden (87 procent). Driekwart (74 procent) geeft aan zelfs een half jaar of langer te hebben gewacht op een hulpmiddel.

Nationale ombudsman luidt noodklok.
De Nationale ombudsman herkent de problemen. Hij krijgt al langere tijd klachten binnen. Die gaan bijvoorbeeld over problemen rond verhuizingen van de ene gemeente naar een andere. Ook worden mensen door de leverancier en de gemeente van het kastje naar de muur gestuurd. Reinier van Zutphen gaat daarom een brief sturen naar gemeenten en minister Hugo de Jonge met de oproep de problemen snel aan te pakken.

Gemeenten verwachten geld tekort te komen.
Kassa vroeg ook gemeenten naar de problematiek. Tweederde geeft aan dat ze dit jaar verwachten geld tekort te komen voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat is de wet die regelt dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor hulpmiddelen die mensen langdurig nodig hebben.

Zwartboek #RegelHet.
Kassa heeft een zwartboek samengesteld met daarin honderd voorbeelden van problemen rond hulpmiddelen. Het zwartboek is aangeboden aan minister Hugo de Jonge, de Vereniging van Nederlandse gemeenten en Firevaned, de branchevereniging van hulpmiddelenleveranciers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *